Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana Warszawa
autor: Sławomir Mrożek
reżyseria: Jarosław Gajewski
scenografia: Agnieszka Zawadowska
muzyka: Zbigniew Preisner
reżyseria światła, projekcje: Magdalena Górfińska
ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
premiera 15 czerwca 2013
obsada:
Lilith – Afrodyta Weselak
Ewa – Joanna Halinowska
Margherita – Marta Dąbrowska
Impresario – Szymon Kuśmider
Asystent – Paweł Ciołkosz
Goethe – Leszek Teleszyński
Szatan – Jerzy Schejbal
Biskup – Piotr Cyrwus
Prometeusz – Rafał Królikowski
Adam – Kamil Maćkowiak
Utwór powstawał długo, temat pojawił się jeszcze w Meksyku. Sławomir Mrożek zaczerpnął temat Karnawału… z popularnej meksykańskiej pieśni. Prace nad tekstem przerwała choroba, a po powrocie do zdrowia ludowa pieśń nabrała dla dramatopisarza nowego, pełniejszego wymiaru. Postanowił wrócić do pisania Karnawału…
Akcja dramatu rozgrywa się prawdopodobnie w rajskim ogrodzie, dokładnie 22 czerwca. Pogoda jest piękna. Szatan jak zwykł to czynić od początku Stworzenia, majstruje przy losach człowieka. W upalną, czerwcową noc Lilith – mistyczna pierwsza kobieta – ponownie uwodzi Adama…
W Karnawale… można odnaleźć elementy wodewilu i misterium, poważny ton dramatu współistnieje bowiem z charakterystycznym dla Mrożka poczuciem humoru. To, co najważniejsze zapisane zostało w podtekstach rozmów między bohaterami, którzy niczym pierwsi ludzie przyglądają się sobie uważnie, studiują siebie nawzajem, a zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystują by toczyć ze sobą rozmaite wojny i wzajemnie się zdobywać. Mrożek – Baltazar tworzy nowe theatrum mundi.
Humor nieustannie miesza się z tragizmem. Cała historia zainspirowana została starą meksykańską pieśnią miłosną a także mitem o Lilith, żydowskiej uwodzicielce, uważanej za pierwszą żonę Adama. Bohaterowie karnawału: Lilith, Goethe z Margheritą, Adam i Ewa, Prometeusz i Biskup toczą ze sobą dysputy, badając jeden drugiego. Uwodzący się i próbujący dotrzeć do tajemnicy ludzkiego istnienia bohaterowie dramatu przemierzają nieustannie zacisze rajskiego ogrodu, raniąc się nawzajem. Szyki psuje im manipulujący ich zachowaniami Szatan- dobrze zagrany przez Jerzego Schejbala. Na uwagę zasługuje także rola pełnego naturalnego wdzięku i scenicznej charyzmy Rafała Królikowskiego jako Prometeusza. Pięknie zainscenizowane zostały zbiorowe sceny nieme. W rytm wspaniałej muzyki Zbigniewa Preisnera bohaterowie karnawału tańczą lub przyglądają się noworocznym fajerwerkom tonącym w jeziorze. Scenografia Agnieszki Zawadowskiej, ruch sceniczny Leszka Bzdyla i piękne karnawałowe kostiumy powodują, że po raz kolejny na tej scenie gości przepych, elegancja i dobry smak.
Magdalena Kuydowicz, „Zwierciadło.pl”
Spektakl Jarosława Gajewskiego w warszawskim Teatrze Polskim wiernie podąża za tekstem Mrożka, choć pewnie gdyby tak zagłębić się w każdy szczegół z didaskaliów i słowo w słowo analizować przestrzenne aspekty dramatu, można by dopatrzyć się kilku niekonsekwencji. Ale zamysł Gajewskiego zdaje się tonować to, co w „Karnawale” chyba sam autor potraktował nazbyt serio. Opis miejsca nad jeziorem, do którego Impresario zaprasza gości, to całkiem pokaźna dawka w detalach odmalowanego kiczu. Jeżeli Mrożek naigrawa się z opisywanej historii, to, by tak rzec, nie szczędzi ani czytelnika, ani potencjalnego inscenizatora. Dlatego tym bardziej doceniam komfort ironii, na jaką zdobył się Gajewski. Umieścił pośrodku pola gry jakiś zagadkowy szklany przezroczysty podest, wewnątrz którego pną się dziwaczne rośliny, aktorzy siadają na nim przy kawiarnianych stolikach, jedna rozmowa urywa się, zaczyna kolejna, czyli właściwie tak jak w tekście, ale drzemie w tym jeszcze jedna, nakładająca się ironia. By, owszem, kicz zredukować, jednak tak wydobyć najczystszą umowność, bezczelną teatralność, która jako jedyna metodologia otwiera „Karnawał” także dla reżysera. I likwiduje niepotrzebną barokowość tekstu. A zatem, właśnie – najprawdziwszy teatr; kto wie, może Mrożkowi w tym momencie to on sprawia największą frajdę.
Przemysław Skrzydelski, Polskie Radio program II
czas trwania spektaklu: 120 minut z przerwą
_________________________________________________________________________________
19.05.2014, poniedziałek | godz. 19.00 | Nowa Scena Teatru Muzycznego
ceny biletów: 50 zł – normalny; 40 zł – ulgowy